دارورسانی به بدن با فناوری روبات‌های نرم

محققان روبات کوچکی ساختند که با ایمپلنت در زیر پوست می‌تواند به نقاط مختلف بدن دارورسانی کند؛ این روبات کوچک که از جنس هیدروژل و با استفاده از فناوری سه‌بعدی ساخته شده است، فاقد هرگونه باتری یا سیم بوده و با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی فعال می‌شود. آفتاب‌‌نیوز : این روبات کوچک بر اساس فناوری «چرخ ژنو» عمل می‌کند که در ساخت ساعت کاربرد دارد؛ چرخ ژنو سازوکاری چرخ‌دنده‌ای است که حرکت دورانی پیوسته را به حرکت دورانی منقطع متناوب تبدیل می‌کند.
در این روبات زیستی کوچک، مکانیسم دورانی چرخ ژنو توسط میدان مغناطیسی خارجی فعال می شود و یکی از شش مخزن حاوی دارو تخلیه می‌شود.
بدین ترتیب پس از ایمپلنت روبات زیر پوست بیمار، در زمان لازم پزشک می‌تواند با استفاده از میدان مغناطیسی، دارو را در بدن او آزاد کند.
محققان برای اطمینان از عملکرد روبات، آن را در بدن موش‌های مبتلا به سرطان استخوان آزمایش کرده و نتیجه را با موش‌هایی که به شیوه متداول شیمی‌درمانی شدند، مقایسه کردند. در نتیجه مشخص شد رشد تومور در بدن موش‌هایی که با استفاده از روبات دارو را دریافت می‌کنند، کمتر است و تعداد سلول‌های سالم سایر اندام‌ها که در اثر دارو آسیب می‌بینند در مقایسه با شیوه متداول شیمی‌درمانی، کاهش چشمگیری داشته است.
به گزارش ایرنا از ساینس، در حال حاضر این فناوری روی موش ها آزمایش شده است؛ اما به زودی در بدن انسان برای دارورسانی به تومورهای سرطانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
فرآیند چاپ سه‌بعدی این روبات که تنها 1.5 سانتیمتر طول دارد، 30 دقیقه طول می‌کشد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Robotics منتشر شده است.

[ منبع این خبر سایت آفتاب نیوز، فناوری می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «دارورسانی به بدن با فناوری روبات‌های نرم» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت آفتاب نیوز، فناوری منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

X