حلقه فرانسه و پروژه نفوذ در سازمان سينمايي

واژه «نفوذ» در ماه‌هاي اخير كليدواژه سخنراني‌ها و تأكيدات مقام معظم رهبري به مناسبت‌هاي مختلف به مسئولان نظام و مردم بوده است نویسنده : صالح دلدم‌*  واژه «نفوذ» در ماه‌هاي اخير كليدواژه سخنراني‌ها و تأكيدات مقام معظم رهبري به مناسبت‌هاي مختلف به مسئولان نظام و مردم بوده است؛ موضوعي كه با روي كارآمدن دولت جديد و به بهانه برجام كه برخي از دست اندركاران و سياسيون به دنبال بزك كردن چهره استكبار جهاني و غرب برآمده‌اند، اهميتي دوچندان پيدا مي‌كند. يكي از مهم‌ترين مقولات در پروژه نفوذ غربي‌ها موضوع فرهنگ است كه هنر و رسانه نيز در ذيل آن قرار مي‌گيرد. موضوع نفوذي كه توسط رهبري نظام در دهه‌اي خاص از آن به عنوان تهاجم فرهنگي ياد مي‌شود و امروز بي‌واسطه نفوذ ناميده مي‌شود و توجه ويژه و سرمايه‌گذاري غربي‌ها در تهاجم فرهنگي يا همان نفوذ در عرصه فرهنگي براي از ميان بردن باورهاي ملي و انقلابي به سينما به عنوان يك هنر صنعت و رسانه‌اي فراگير معطوف مي‌شود.

 وقتي سازمان سينمايي وزارتي كه نام فرهنگ و ارشاد اسلامي را يدك مي‌كشد و در رأس آن، رئيس سازمان يعني حجت الله ايوبي هر بار با انتقاد دلسوزان انقلاب مواجه مي‌شود با سفسطه و خلط مبحث از مرحوم آيت‌الله مهدوي كني كه روزگاري در كسوت محصل دانشگاه امام صادق(ع) شاگردي ايشان را در كارنامه داشته است، خرج مي‌كند،  اما چگونه است كه حجت الله ايوبي تنها به سوابق خود در زمان تحصيل در دانشگاه امام صادق(ع) اشاره مي‌كند و اشاره‌اي به تحصيل خود در فرانسه و همچنين دوران مأموريت كاري خود به عنوان رايزن فرهنگي سفارت ايران در فرانسه نمي‌كند؟ پاسخ اين سؤال به روشني معلوم است. بازگشت به سابقه ايوبي در فرانسه حقايقي از حلقه فرانسه يا همان حلقه خانه سينما را روشن مي‌كند كه امروز ايوبي به نمايندگي از آنها در رأس يكي از مهم‌ترين سازمان‌هاي فرهنگي نظام نشسته است و از آنجا كه رياست خود بر سازمان سينمايي را وامدار اين جريان می‌داند، مجبور است ضمن باج و خراج دادن به حلقه رانتخوار خانه سينما، سياست‌هاي غربي ديكته شده از سوي اين افراد را نيز در سينماي جمهوري اسلامي پياده كند؛ سياستي كه خروجي آن يا فيلم‌هايي است كه با سياه‌نمايي آگاهانه وجهه نظام و كشور را تخريب مي‌كنند يا فيلم‌هايي از جنس «50 كيلو آلبالو» كه باورهاي مذهبي و سنت خانوادگي را نشانه رفته‌اند يا فيلمي از جنس «اژدها وارد مي‌شود» كه اصل انقلاب و نظام و بنيانگذار فقيد آن را به‌صورت زير پوستي مورد هجمه قرار داده و زير سؤال برده است.

يكي ديگر از سياست‌هاي حلقه فرانسه كه توسط ايوبي در سازمان سينمايي دنبال مي‌شود، نحوه هزينه‌كرد بودجه‌هاي اين سازمان است به طوري كه فيلم‌هاي خنثي و بي‌خاصيتي مورد حمايت‌هاي فارابي قرار مي‌گيرند، بودجه‌هاي كلان در اختيار برخي از افراد مورد نظر حلقه فرانسه كه در حقيقت حلقه اصلي خانه سينما هستند، قرار مي‌گيرد و در مقابل فيلمسازان جوان و فيلمنامه‌هايي كه دغدغه‌هاي انقلاب و مردم را دارند با بي‌مهري سازمان سينمايي روبه‌رو مي‌شوند و مسئولان اين سازمان از بي‌پولي و كمبود بودجه ناله سر مي‌دهند.

اين در حالي است كه در سال گذشته و امسال كه مقام معظم رهبري بر اقتصاد مقاومتي تأكيد داشتند، به‌رغم مخالفت و انتقاد كارشناسان امر، حجت‌الله ايوبي با برگزاري مجزاي بخش بين‌الملل جشنواره فجر از بخش اصلي، ضمن برگزاري جشنواره‌اي كم رمق و سوت و كور، دستاوردي به‌غير از حيف و ميل چند ميليارد از بودجه سازمان سينمايي وزارت ارشاد به دنبال نداشت؛ جشنواره‌اي كه اگر براي كسي آب نداشت، اما براي رضا ميركريمي به عنوان دبير آن و از افراد اصلي حلقه فرانسه نزديك به ايوبي نان داشت به‌طوري كه مي‌توان اشاره كرد علاوه بر دبيري جشنواره مذكور كه ميركريمي بر عهده داشت، پسرش نيز بدون كوچك‌ترين سابقه سينمايي پستي در اين جشنواره مي‌گيرد و پدر برايش مواجبي در نظر مي‌گيرد و چه كسي است كه نداند ميركريمي فيلم «دختر» را با حمايت ميلياردي بنياد سينمايي فارابي علاوه بر اسپانسري منطقه آزاد اروند به توليد رسانده است.  اين جماعت با حضور در ستاد انتخاباتي حسن روحاني در زمان انتخابات سال 92 ضمن نزديك شدن به نزديكان رئيس‌جمهور، حجت‌الله ايوبي را به عنوان گزينه مورد نظر خود براي رياست سازمان سينمايي معرفي كردند و ايوبي نيز امروز به عنوان وامدار جرياني خاص در سينما، سياست‌هاي رايج بر جشنواره‌هاي غربي را در سينماي ايران پياده‌سازي مي‌كند و امكانات موجود را نيز در اختيار حلقه رانتخوار خانه سينما قرار داده است. خانه سينمايي كه اصلاح اساسنامه غيرقانوني آن و بر طرف كردن خلأهاي قانوني آن توسط دولت قبل به صحنه درگيري عده‌اي از هنرمندنماهاي دارنده گرين كارت با نظام و تبليغ عليه نظام تبديل شد، به گونه‌اي كه خانم ف.ط از تهيه‌كنندگان حلقه فرانسه فيلم‌هاي تجمعات خانه سينما را براي رعنا رحيم‌پور از بستگان شاغل خود در بي‌بي‌سي فارسي جهت پخش از اين شبكه ارسال مي‌كرد و حجت‌الله ايوبي نيز بعد از رسيدن به رياست سازمان سينمايي همسر خانم تهيه‌كننده را به عنوان يكي از اعضاي شورا منصوب كرد و فيلم كودك توليد شده اوايل دهه 70 خانم تهيه‌كننده را كه يكبار هم از تلويزيون پخش شده بود، جهت تمديد حق رايت ويدئويي به مبلغ 300 ميليون تومان با دستور مساعد جهت مؤسسه رسانه‌هاي تصويري وزارت ارشاد خريداري كرد؛ فيلمي كه ارزش تمديد آن باتوجه به قيمت كارشناسي و نسبت به ساير فيلم‌ها فقط 10 ميليون تومان است. 

حال با توجه به موارد اشاره شده در بالا كه تنها مشتي از نمونه خروار است بايد به اين نكته اشاره كرد كه باز جاي شكرش باقي است که سینمای مورد علاقه و حمایت ایوبی تمامیت سینمای ایران نیست و بخش قابل توجهی‌ای از سینما را سینماگران متعهد و مستقل تشکیل می‌دهند.
  * سينماگر و رئيس شاخه هنرمندان حزب مردم‌سالاري

[ منبع این خبر سایت جوان آنلاین، فرهنگی می باشد، برای مشاهده متن اصلی خبر می توانید روی این قسمت کلیک کنید ]

برای نمایش تمام اخبار مرتبط با عنوان «حلقه فرانسه و پروژه نفوذ در سازمان سينمايي» اینجا کلیک کنید. شفاف سازی:
خبر فوق در سایت جوان آنلاین، فرهنگی منتشر شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است. چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید برای حذف آن روی این قسمت کلیک کنید.

نکته: با توجه به جمع آوری خودکار مطالب از سطح وب در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا اخبار غیر مجاز و یا اعتراض به انتشار مطالب سایت ها با ایمیل khabargroup.info@gmail.com در تماس باشید

تبلیغات





جدیدترین اخبار منتشر شده

تبلیغات